Juba nean end, et oma hinge müüsin ja blogindusse naasesin. Aga kolm veretilka on antud (as in tomatisupp) ja nüüd tuleb kohusetundlikult blogiinimese rasket koormat kanda. Käsil esmaspäeva õhtu, raadiost kostab Fantaasiat ja pea on uimasusest paks. Juurdlen täna küsimuse üle, et miks inimesed filmide ajal nutavad. Käisime Ursulaga vaatamas "Hüljatuid" ja vesi kippus silma küll, kuigi ma üldiselt hoidun filmide ajal sellest tegevusest. Oleks nagu empaatia, eksole. Fiktiivinimesed ekraanil kannatavad hirmsasti ja minul on paha nende kannatusi vaadata. Aga kui mul paha on, miks ma siis vaatan. Mõned ei nuta üldse, vahet pole, kui palju armsaid koeri või õnnetuid armastajaid filmis surma saab. Kes üleüldse tuli selle peale, et teeks õige filme, mille peale vaatajad südantlõhestavalt pisaraid valama hakkavad? Natuke haige? Filmipsühholoogia tundub mulle juba midagi sama kahtlast ja hirmuäratavat nagu reklaamipsühholoogia.
Keegi kirjutas kuskil, et nutmine on puhtfüsioloogiline reaktsioon (nagu higistaminegi ning nagu vähem higistavad inimesed pole puuduliku termoregulatsiooniga, pole ka iga mittevesistav filmisõber empaatiavõimetu psühhopaat). Ning alateadvus ei tee vahet reaalsetel ja ebareaalsetel piltidel, reaktsioon on alati enam-vähem sama, sellest ka see nutmine peene elektrilahenudse toimel :)
ReplyDeleteTarku sõpru on väga praktiline omada!
Deletemina mõtlen jälle seda, et miks kuradi pärast me nendest nutmaajavatest asjadest esteetilist naudingut saame. keegi pole muga veel siidri kohal seda teemat arutanud
ReplyDeletejust sayin
aga see on jah imelik, et me titanicut vms ikka edasi ja üle vaatame, kuigi me teame algusest peale, et leonardo sureb ära ja silmad on juba poole filmi peal puha udused
nauding tuleb siis kui tunne ja mõju on suur. näiteks kui ma käisin pöffil seda michael hanekeni "armastust" vaatamas, siis ma nutsin viimase kolmandiku ajal arvatavasti ühiselt enamikuga kaasvaatajatest end segaseks. tulin välja ja mõtlesin, et jõle hea ja ilus film, ja see on alati nii. kui palju sellel klassikalise ideega esteetikast pistmist on, ma ei teagi, tunda, kuidas kõik õlgade ümbruses ujub ja samal ajal hullult pingutada, et kõrvalistujad ikka aru ei saaks, ei ole just kõige ilusam-kirgastavam elamus. nüüd tuleks vist esteetilisust defineerima hakata.
ReplyDeletesri et segan nõnda kirjameistrite keskustelule vahele